onsdag 7 september 2011

Hund-"psykolog"

Den här mannen är sjukt obehaglig. Jag har ju hört mycket om honom och kollade till slut på ett avsnitt. Bara att det kommer en varningstext innan är ju sjukt nog men i alla fall. Hans enda metod gick ut på att sätta ett strypkoppel bakom öronen på hunden? Whatta ...? Och prata om "energier". Det är lite som en flummig hippie som möter en auktoritär gymkille med attitydproblem så har man Cesar Millan i ett nötskal.

Det här är också sjukt obehagligt. Stackars den engelska bulldoggen som blev lyft i nackskinnet (AJ!), halvt kvävd och nedbrottad. Att sparka en hund i njurarna är farligt och inte någonstans ett förtroendeingivande ledarskap. Och idén att "nu ska vi låta hunden misslyckas (så jag kan sparka lite)!" är helt jävla fucked up, för att tala ren svenska. Han använder sig förutom strypkoppel bakom öronen också av nosgrimma och något till konstigt halsband som han själv uppfunnit. Ovan till vänster syns strypkoppel med piggar. I avsnittet som jag såg hade några hundägare KONSTIGT NOG fortfarande problem efter att Cesar hade gjort sitt så de använde ett elektriskt halsband med fjärrkontroll och då gick det jättebra. Inbillar de sig att deras hund är harmonisk och lycklig nu? Med dagliga elstötar i nacken skulle inte jag vara det.

Nä, har ni problem med hunden förespråkar jag mjuka metoder - att förstärka positivt beteende med godis, leksak och beröm eller avleda. Jag tycker att Anders Hallgren är mycket bra och det finns många instruktörer som använder hans metoder. Här kan man söka kursen och instruktörer som använder mjuka metoder. http://immi.nu/

Någon som jag gillar på TV är denna kvinna!
Victoria Stilwell
Hon använder mycket positiv förstärkning och få "hjälpmedel"  - det enda jag har sett är en sele (vilet är mycket skönare jämfört med strypkoppel/halsband) som lyfter frambenen på hunden när den drar och sedan en massa roliga leksaker, godis med mera.
Man får inte bädda in hennes videos men här finns ett klipp och man kan klicka sig vidare. Hon vill ge hundarna många tillfällen att lyckas - inte misslyckas.

17 kommentarer:

Anonym sa...

Har du läst och förstår texten i slutet av Millan filmen??? Jag tror inte det!! Cesar snuddar bara med foten för att hunden ska reagera och bryta tankemönster... Han skadar dom inte!!! Och jo hundar försöker ofta dominera sina ägare... Min hund försöker ibland.
Och dessutom så härstammar alla hundar ursprungligen från varg!!
Victoria Stillwell skulle jag ALDRIG (!!!!!!!!) låta träna min hund!!! Hon använder allt för hög röst och i alla dom avsnitt jag sett med henne så skriker hon eller höjer rösten mest när hon tränar hundarna om dom gör fel..... Skrik tillräckligt åt en hund å den slutar lyssna! Många av Cesars tips funkar alldeles utmärkt!!!!

Anonym sa...

Min syster och hennes kompis träffade Anders Hallgren.
Dom frågade honom om han kunde hjälpa syrrans kompis med hennes rottweiler, som hade massa dumheter för sig. Anders träffade hunden å berömde felaktiga beteenden. Så jag förstår inte att du kan kolla på hans program. Har du hund själv? Eller vad kan du om hundar???

Olga sa...

Jag har ca 20 års erfarenhet av hundar.

Jag kommer aldrig att förespråka Millans våldsmetoder i form av strypning, piggarna inåthalsband och sparkar. Jag tycker att man skall ha sele på sin hund och motivera/avleda - inte straffa. Dessutom tycker jag inte att man skall skaffa en hund som man inte har tid eller kunskap för. Kanske är rottweiler en för svår ras för din syster? De kräver mer av sin ägare än en mindre hund med mindre arbetslust. Sedan kan man ju ha olika åsikter om vad som är felaktigt beteende. Det kan vara störande med en hund som skäller mot dörren. En hund med vaktegenskaper är avlad för att göra det och man bör inte skaffa en sådan om man inte uppskattar det beteendet.

Snuttan sa...

Det är inte min systers hund. Det är hennes väninnas.
Jag såg ett avsnitt med Anders där han slog till en hund med full kraft tvärs över nosen med kopplet. Är det mycket bättre?? Jag vill inte låta som att jag skäller på dig eller så.

Har aldrig hört talas om att Cesar använder pigg-halsband.

Och Victoria.. Hennes metoder kan jag inte i min värld förstå.
Hon höjer juh rösten hela tiden. Det funkar inte.
Dessutom så anser hon att man ska vara kort och bestämd hela hela tiden.
Som jag har tolkat hennes metoder så ska man inte ens gosa och kela med sin hund.

Jag lär min hund trix och nya saker på bara några minuter genom lek. Men jag måste åxå fostra honom när han försöker sätta sig upp mot mig eller försöker ta kommandot över mig.

Va inte meningen att låta arg mot dig men jag blev lite upprörd när jag läste ditt inlägg om Cesar och kollade på youtube-klippet.
Jag har nämligen alltif gillat honom

Önskar dig en trevlig kväll!

Olga sa...

Okej - jag tycker att Victoria är mer pedagogisk mot ägarna och att Cesar Millan använder svårförklarliga våldsmetoder. Millan uppmuntrar användande av elchockshalsband medan Victoria förkastar det. Jag tror inte på våld i en djurrelation. Jag har daskat till hunden på rumpan någon gång eller hållit i nosen men att sparka någon i njuren är att gå till överdrift. Jag tror inte hundar bryr sig om att Victoria har en pipig röst. Tror mer på konceptet att visa hunden RÄTT beteende istället för att straffa för FEL beteende.

Visst kan hundar vara dominanta mot människor ibland, men varför är de dominanta och varför skaffar man en dominant hund? Jag tror att väldigt många hundägare skaffar en hund som de inte riktigt klarar av p.g.a. storlek eller aktivitetsbehov eller "instinkter"(typ vallhund, vakthund, apportör eller dylikt).

Humlan sa...

Tycker att alla de nämnda tränarna har både bättre och sämmre metoder men kan tycka det är orättvist att kasta så mycket skit på just cesar. Han förespråkar inte alls våld, tvärtom. Och hans "sparkar" är markeringar, inga hårda sparkar mot njurarna, endast en "touch". Han gör samma sak med handen/fingrarna och förklara då att det är en markering som motsvarar ett beteende hundar har gentemot varandra naturligt (I hundens värld, bettmarkering). Sen kan jag hålla med om att en del av hans redskap kan kännas onödiga eller grymma. Men farliga eller plågsamma blir de först i fel händer. Jag tror bestämt det är de varningstexterna i början av hans avsnitt handlar om. Vet inte riktigt, läser de aldrig egentligen.

Men ingen av dem behöver vara bättre eller sämmre än den andre, de använder sig bara av lite olika metoder, och stora delar av det de gör är relativt lika. Och onekligen, det finns väldigt olika individer bland hundar och olika metoder kan funka olika bra/dåligt eller inte alls på olika personligheter. Men man ska ALDRIG skada hunden på något sätt. Men precis som det är viktigt att belöna rätt beteende måste man ju tala om för hunden om den gör något som är fel om den ska förstå att den ska sluta med beteendet.

Anonym sa...

Tyckte bara en sak i texten var lite rolig och det var att du skrev "Och idén att "nu ska vi låta hunden misslyckas (så jag kan sparka lite)!" är helt jävla fucked up, för att tala ren svenska. "

Vad jag vet är inte "fucked up" svenska? ;)

Olga sa...

Det har du helt rätt i. Fucked up är engelska. Det var ett litet skämt från min sida. Ledsen att du inte förstod det!

Anonym sa...

men snälla någon hundar har ju inte samma psyke som människor,jag ser många idag som använder människopsykologi på hundar, det är en hund den tänker inte som en människa, så ja jag tycker cesar millan är svin bra han använder hundpsykologi, och att han små kikar hunden är mer naturligt än att använda rösten och säga sluta jag menar en hund förstår ju inte svenska och om man ska vända sig långt tillbaka i tiden så är ju hundar flock djur och ledaren i flocken biter ju för fan dom andra hundarna när han säger åt, plus det är inte meningen att de ska göra ont utan få hunden att inte koncentrera sig på de som orsakar hunden att bli tex aggressiv. angående varningstexten är du inte kapabel att läsa?. Energi stämmer så korrekt på djur, jag märker själv på min egen hund är du nervös så blir hunden nervös, det är inge konstigt att dom känner av det,jag menar om du hetsar en hund svarar den oftast på de. jag tycker alla som ska klaga på han och vända sig till urdåliga jävla hundtränare som använder människopsykologi och ger godis för allt, ni måste inse att det är ett DJUR och du kan inte behandla den som en människa. Plus den här victoria jag har sett ett program med henne, det handlade om en problem hund, det var uppjagad och hon löste de inte så dom medicinera hunden så den blev lugn det om något är extremt onaturligt. Detta med el halsband visst det är inte en bra lösning men om man kollar på cesar millan så använder han delvis det för att lära hundarna att bli rädd för ormar, och då får man ju välja själv om man hellre vill att hunden blir biten eller lär sig snabbt att bli rädd och inte gå fram till ormen, sen har han använt det som en sista lösning för extrema hundar där dom har så länge varit aggressiv. Det är synd om hundar som behandlas med människopsykologi usch.förklara en jävla sak för mig hur kommer det sig att han har stora hundflockar med alla möjliga raser tsm ? använder han el halsband på dom eller? alla vet om du är elak med en hund blir den rädd och aggressiv.Han beter sig som en hund det är därför han är så lyckad med allt. Kolla på avsnitten och läs av hundens beteende om du kan det, för man ser på hunden att den inte är rädd för cesar utan lugn och om han är så jävla dum med hunden så skulle den vara rädd för han?!?!

Olga sa...

Hej Anonym! Jag är fullt läskunnig! Du verkar dock ha lite svårt att uttrycka dig i skrift, och att strukturera din text men jag kan försöka att besvara några av dina funderingar! För det första så kan man inte tala om hundpsykologi eftersom de som är hundpsykologer bara är beteendevetare i grund och botten. Angående godis så är det en bra motivation för hunden. Du känner kanske till Pavlov som gjorde experiment med hundar? Djur känner om vi är rädda och nervösa. Jag tror inte att de känner det på energier utan på lukt, kroppsspråk, tonläge med mera. De små "kickar" (ja, det stavas så) Millan delar ut i tid och otid tycker jag ser ganska smärtsamma ut i klippet ovan. Likaså kans stryphalsband med piggar och halsselar som klämmer mot nerverna bakom öronen. Hundar är inte människor eller vargar utan husdjur som har domesticerats under många hundra år. Genom träning kan de lära sig att förstå fascinerande många ord helt utan fysiskt våld.

Josefine sa...

En sak som jag vill reda ut angående halsband är att, Cesar har sagt det i många avsnitt jag har sett, han använder helst ägarens redskap. Iallafall gjorde han det i de första säsongerna. I de senare säsongerna jag har sett (7) så har han börjat visa även positiv förstärkning, med hjälp av godis och beröm.
En annan sak som jag tycker är viktigt är att inte välja ett sätt att träna/uppfostra sin hund på. Min hund har blivit världens bästa med hjälp av alla olika metoder ;-) och jag har en väldigt stark ras.
En retorisk fråga, hur skulle jag göra när min hund hetsar upp sig och vill jaga en katt om jag enbart använde mig av positiv förstärkning? Försök att avleda en upphetsad/uppstressad rottweiler (hon bryter inte fokus för lite mat eller lek, och även om hon skulle göra det vill jag inte ge en hetsig hund mat).
Ps. lukt, kroppsspråk och tonläge är symptom på energier. (Energier är ett annat ord på sinnesstämning.)

Anonym sa...

Säger inte att någon har rätt eller fel.

Angående strypkopplen Cesar använder så använder han de koppel som ägaren använder så han förespråkar inte sådana koppel med piggar. Han har ibland med sig egna halsband som i stort sätt bara består av ett tjockt snöre. Att han sätter halsbandet bakom öron är bara för att det är där nacken på hunden är som svagast vilket betyder att du inte behöver ta i lika mycket när du drar till i kopplet, alltså mindre skadligt för hunden. Jag har en stor schäfer hane och om jag sätter hans halsband bakom öronen så behöver jag knappt dra i kopplet för att han ska lyssna på mig. Och med elhalsbandet så är det ägarna själva som beslutar om de vill använda de och jag har inte sätt ett enda avsnitt med Cesar där han använder full styrka på elhalsbandet utan han hänvisar ofta till den lägsta styrkan som har ungefär samma kraft som en vibrerande mobil vilket inte är skadligt för hunden utan bara chockar dem och han avråder ägarna att sluta använda elhalsbandet så fort hunden har slutat med de dåliga beteendet. "kickarna" han gör är bara för att få hunden att fokusera på något annat och han "kickar" hunden aldrig i njuren utan han knuffar till dom vid höften. Det kan ibland se våldsamt ut men som tidigare nämnt så är hundar ett flockdjur och hade de varit i en flock så skulle flockledaren användt sig av att bita hunden som inte skötte sig för att få den sluta med oönskat beteende. Säger inte att man ska använda våld för att uppfostra en hund, men en knuff i höften kallar jag inte våld. Desutom ska man inte gå och knuffa hunden hela livet utan bara tills man har tränat bort se oönskade beteendet.
Att skrika eller äns höja rösten mot en hund är helt lönlöst för den förstår ändå inte vad du säger eller vad du vill. Därför är det bättre att försöka "prata" genom kroppsspråk och energi.

Om man ska jämföra hundtränare måste man ju också tänka på att de är olika kulturer eftersom de tre som nämnts innan kommer från tre helt olika länder.

Sandra sa...

Hur mycket vet du om hundar och fostran? Om du tycker att hans metoder, när han tar tag i nacken på hunder och stöter till de med foten så är det ingenting emot hur hundar fostrar sina valpar, de tar ju själva valparna i nacken med munnen liksom. Känns konstigt hur du kan sitta och säger att han använder fel metoder osv när du själv skriver att du bara sett ett enda avsnitt. Att han sparkar hundarna är ju att ta i...
Du nämnde även varningstexten i början. Haha du får tänka på att det är i USA, har du inte sett The Doctors? De har också varningstext i början för att de kanske råkar säga bröst eller snopp i programmet liksom...
Jag håller dock med dig om strypkopplet med piggar och elhalsband, skulle aldrig ha använt det på min egen hund.
Du skrev också att nån hund inte blev bättre, men han är bara där för att visa för ägarna och lära de, för det är ju vi människor som styr hundarna, så det är ju deras fel och alla hundar kan man bara inte hjälpa, så är det. Men kolla på fler avsnitt så märker du att större delen av de hundar han hjälper får ett bättre beteende.
Och det han menar med energier är bla att hunden känner av om du är spänd eller rädd osv, och det gör de ju. Är du osäker blir din hund osäker.

Anonym sa...

jag mådde dåligt av att se hans metoder för de känns inte alls rätt för mig. och det har väl o göra med hur vi själva känner att vi vill uppfostra vår hund. jag kör med moderna mjuka metoder och mycket positiv förstärkning och det ger snabba resultat! har en underbar hund som litar på mig, ser upp till mig och ser mig som en bra ledare. tror att om jag använt cesars metoder, då hade han nog varit mer reserverad mot mig och tyckt att jag var opålitilig. jag tittar på fredrik steen och hans metoder har jag verkligen tagit till mig. här handlar det om att verkligen ta tag i problemen men på ett mer... humant sätt kanske man kan säga. i alla fall är det så JAG känner. alla tycker ju olika.men glöm aldrig att det sällan är hundens fel, de felbeteenden de gör. du måste se hur du själv agerar i olika situationer då du tycker hunden gör "fel"... oftast beror allt på hur du ställer dig till problemen, det kanske inte ens ÄR ett problem men du själv förstorar upp saker och ting och stressar upp osv. kolla på fredrik steen säger jag bara, han är skitbra :D

Mattias sa...

Måste dessvärre kalla detta för idiot läsning! Inte nog med att du trackar ner på världens bästa hund psykolog, du verkar inte fatta vad du skriver om för fem öre. Du vet inte ens att "halsbandet med piggar" heter stackel.
Tänker inte skriva en roman för denna dåliga läsning men jag tänker försvara det de flesta personer tar illa vid sig av.
För det första SPARKAR HAN INTE HUNDEN!!!!!! Han stöter till! Vilket varken gör ont eller orsakar smärta hos hunden... Bevisat!
För det andra! Kan du någonsin lita på din hund om den Vill/har velat döda en annan hund? Kommer du aldrig att göra! Cesar gör det... Bevisat!
Positivt beetende kommer inte lösa de allvarligaste problemen såsom att hunden vill döda en annan! Tro mig, har själv testat många metoder och är utbildat hundtränare. Så jag har förmodligen mer erfarenhet både teoretiskt och praktiskt än de flesta av er amatörer som älskar att sitta vid nätet och hacka har...
Jag har varit på föreläsning både vid Per Jensen, Ander Hallgren, Memea Mohlin och Cesar millan likaså m.m! Den enda som rörde mitt hjärta var Cesar! Han kan det han gör tack vare sin fantastiska känsla för hunden! Och jag har sett han.. som du vill kalla det sparka en hund, och det är ingen spark! Det har jag sett med egna ögon på 10 m avstånd!! För mig är det extremt löjligt att kalla det spark.
Och med all denna kritik han får kan man säkerställa en sak han har rätt i! Och det är att människan förmänskligar sina hundar! För dem beter sig som om det vore deras barn, därav alla problem!
Och när det gäller strypkoppel och alla dessa ”Plågande koppel” som amatören inte förstår sig på är att HAN INTE BEHÖVER DRA OCH SLITA I KOPPLET SOM NI BEHÖVER! Där handlar det om energin, och jag vet den fungerar då jag sett det med egna ögon i verkligheten och själv provat!
Det sista jag vill avsluta med är, var inte så löjliga! Vi har att göra med djur som blivit domesticerat av människan... Vilda djur som varken är barn eller veklingar som människan!

Mattias sa...

Glömde tillägga att Fredrik Steen likaså är en amatör... Då säger jag AMATÖR!!!
Har pratat med honom (kollegan) många gånger!

Anonym sa...

Jag beundrar ceasar väldigt mycket! själv är jag väldigt intresserad och engerad i hundar. Han stöter FÖRSIKTIGT på hunden. Vissa hundar är ganska känsliga säger ceasar och reagerar mer än vad som kändes. Dessutom el hals banden vibrerar bara. ett pogram provade han på en i kamera
teamet och det vara bara liten vibrering han sa:var det allt?
Jag har själv lite problem med min hund men jag ser alla hans pogram och det hjälper mycket som jag gör på egen hand. Energierna som han pratar om stämmer mycket väl! jag har själv provat. Vi männsikor har för mänskliga(inte alla men generellt) hundarna och det mår dem inte bra av det är oftas därför det blir problem.Man måste ha gränser ocg regler hemma annars tar hunden över.
Det sista jag vill säga att han är min idol och en utmärkt hund instruktör!