lördag 29 september 2012

Sfinkterruptur

Det kanske inte var jättesmart att kolla på det här avsnittet av Uppdrag Granskning när man ska föda barn om några månader. Men alltså ... hur i helvete kan man missa en sfinkterruptur? Det syns väl till och med med blotta ögat? Och hur kan ordförande för Svenska barnmorskeförbundet, Ingela Wiklund, säger att det känns som "ett övergrepp" att undersöka om ändtarmen är hel. Är hon helt jävla galen? Får hon arbeta inom vården? Hennes känslor kanske inte ska få styra hennes arbete. Alltså. Gråter vilket idiot.

Mig undersökte min barnmorska efter Kajas förlossning (och läkaren tittade men undersökte inte), och det är klart att det känns lite apart att ha någons finger i rumpan men man förstår ju att de gör det för att det behövs och är viktigt. Man kan inte skita i att göra något för att det "känns jobbigt". Något som känns ännu mer jobbigt är att bli analinkontinent. Det kan ju Ingela Wiklund tänka på för att få lite perspektiv. Hej.

5 kommentarer:

Zahra sa...

Har inte sett den än, vågar man eller kommer jag sitta & kasta knivar mot tvn? Går det bara program om idioter på tv nuförtiden? Eller är alla idioter? Tror på det sista..

Ewonne sa...

Missade det, nu måste jag ju kolla på webben!!!

Olga sa...

Ladda upp med lite knivar, Z!

Ewonne – ja smartare att kolla EFTER förlossningen! :D

Zahra sa...

ok, har sett nu. har ingen dator kvar pga slog sönder den.. nä men asså, fyfan. att du kollade innan du ska föda också, jag är livrädd nu & ska inte ens föda någon bebis snart. :O

Olga sa...

Ja det var lite korkat av mig men jag tänker att eftersom det inte blev någon sfinkterruptur förra gången så blir det inte det den här gången heller. *hoppas*

Men ja. Vidrigt.