fredag 11 mars 2011

Elgiganten suger

Att ett företag som säljer teknik kan vara så fruktansvärt oanvändarvänligt och idiotiskt som Elgiganten är fascinerande. Låt mig förklara.
Jag har via jobbet fått ett presentkort på Elgiganten som jag tänkte köpa en diskmaskin för.
Den här skulle passa hos mig. Den kostar, som synes 4 180:- på nätet. I affären kostar den däremot 5 900:-. En ganska saftig skillnad så jag ville köpa den via hemsidan istället. Men, vet ni vad? Man får inte använda presentkort på hemsidan! Man måste köpa i butik! (Enligt en person på Elgigantens kundcenter "jobbar de på en lösning". Det gjorde de även när jag frågade i december. De borde allvarligt överväga att byta ut personalen som arbetar med IT-lösningar.) Det är liksom 1 700 kronors skillnad på butik och via hemsidan. Okej, men då kunde man göra något som kallas Collect@Store så att man beställer den via hemsidan men hämtar den i affären, till priset som finns på hemsidan. Jag åker alltså hem från affären med oförrättat ärende och ska beställa med Collect@Store. Men!!!! (igen, jag vet) då gick det inte att beställa min diskmaskin med Collect@Store. Ingen annan heller, för den delen. Detta trots att jag i affären igår såg diskmaskinen och försäljaren i butik sade att de hade många hemma. Alltså, hur i ...? 

Nåja, jag har lite tips till Elgiganten. Sådant de kan syssla med för att göra det lätt för kunderna. Det finns vissa poänger med det, tro't eller ej!

  1. Gör det möjligt att handla med presentkort på hemsidan. Typ nu? Det är 2011 trots allt.
  2. Använd modern teknik (datorer/Internet åsyftas) till att se lagerstatus i samtliga butiker. I kassan ser man sedan om något säljs och laget minskar. Då kan man göra Collect@Store i alla affärer där varorna finns och inte bara i de som "huvudkontoret" bestämmer. 
  3. Fixa hemsidan. Den är ett jävla skämt. Den förra var bättre.

Inga kommentarer: