fredag 29 mars 2013

Stjärt-orsdag

Idag (igår) kom det förbi tre barn och plingade på och skrek "GLADPÅSK!!!" och sträckte fram någon sorts fryspåsar. Kaja blev överlycklig över barnbesök och stod och babblade med dem. (De fattade ingenting). Jag hade glömt köpa godis och tvingade S att ge sina sista Werther's till barnen. Men plötsligt slog det mig att de stod där i sina vanliga vinterjackor och med fryspåsar. Man ska faktiskt ha huckle! Och smink! Och en kopparkittel till godiset. Samt att man ju ger påskkort?

När jag gick på mellanstadiet så ville till och med de coola i klassen gå påskkärring med mig (trots att jag var lite töntig) eftersom jag var bra på att måla (påskkort). En av dem jag gick med var halvgambian och hade enorma läppar. Det var så pass gulligt när han hade rött läppstift. Hittade ingen bild på honom men på de två coolaste killarna i min låg-/mellanstadieklass som jag också sett i påskkärringsdrag:
Jag är så pass ful(l) på bilden men man ska ju bjuda på sig själv. Han till vänster hade förresten asmånga katter. En gång på vårt påskgodistiggeri tog vi med en, en stund. Överkurs kanske. Men de där ungarna som kom idag.
 –Ni är ju inte utklädda till påskhäxor?
–Nä vi glömde. 
Så pass lata/curlade? Men men, de sa att Kaja var gullig så jag smälte ju i alla fall. 

Vi däremot. Kungar på godis-/pengatiggeri. Man blev värre för varje dörr man plingade på. Kom hem med flera hundra i småpengar och påsvis med godis, och satt på golvet och delade upp allt.Men vi gav påskkort! Och var utklädda och sminkade! Hrmpf!


2 kommentarer:

Anonym sa...

Haha jag körde också all in. Gick runt med fiol och spelade...kommer någon unge och anstränger sig mindre än så kommer jag kasta grönsaker efter dem. Minns dock inte vilken dag det egentligen är dags för påskkärringar?
glad påsk!
Jennie salmiakatfolket

Olga sa...

På skärtorsdagen! Igår mao! Glad påsk på dig också.