onsdag 3 juli 2013

Det var väl inget ...

Nej, nu blev jag irriterad på mig själv. Först, innan jag började läsa spanska så tänkte jag: "Oh, vad roligt, undrar om jag kan få bra betyg?" Sedan när jag fått bra (bäst) betyg så förminskar jag det och tycker att "det var väl inget". "Det är klart det gick bra. Jag är ju språklärare." Så gör jag alltid oavsett om det handlar om; lön, bra betyg, föda ett barn eller spring 5 km. Så fort jag har klarat av någonting så är det inte längre creddigt. Jag förminskar helt enkelt min egen prestation. Även om jag har tyckt att något verkat omöjligt och fixat det, så kan jag inte se att jag har gjort något bra. Jag borde kanske sluta med det. Känns ju lite töntigt. Nu till exempel tycker jag att alla som har körkort är oerhört kompetenta proffsiga människor medan jag är en slarvig idiot. Ja, men när (om?) jag får körkort så kommer jag inte skrika: "Fyfan vad jag är bra!" utan skylla på att det inte är svårt/det klarar en kretin/det har väl alla/jag hade tur ...

TRÅKIG VA!? Någon som känner igen sig?

(Obs! Ibland fungerar det omvänt enligt "Kan den där idioten kan väl jag".)

6 kommentarer:

Maria sa...

Jag känner igen mig! Skulle precis in och peppa dig för ditt fina betyg. Duktig ju! Spanska och franska är väl för övrigt helt olika språk om jag minns rätt?

Eller nåt sånt sa...

Känner igen mig till 100 procent.

Olga sa...

Jag brukar säga att spanska är som franska, fast lättare. Haha.

Olga sa...

Så värdelöst. Varför gör man så?

Misan sa...

Kvinna, aldrig fått beröm av sin mamma ... jag vet inte men jag tror att det är ett resultat av könsmaktsordningen. Har jag berättat för dig att jag har en spanskspråkig afatisk patient som inte längre pratar svenska, men förstår? I alla fall, jag får "översätta" till mina arbetskamrater, det är förmodligen de franska fragmenten som finns bevarade någonstans i hjärnvindlingarna ;)Ibland förstår inte ens hennes dotter vad hon säger!

Sandra sa...

Jag är precis likadan. Det har blivit lite bättre med åren men ändå. Och heja dig du ditt lilla språkgeni! Det är ju helt fantastiskt bra betyg.
Du är bäst.