måndag 22 juli 2013

Förskoleförberedelser

Kaja ska börja förskolan 13 augusti och vi fick ett helt A4 med grejer som de skulle ha. Vagn med sovgrejer var en, så på onsdag ska jag köpa en till (!) vagn för 500 spänn. En Brio som är svart och vinröd.
Bild från Blocket

Jag tänkte sälja liggdelen och bara ha sittdelen på förskolan till Kaja att sova i. Jag tänkte först ta vår röda Brio till förskolan, men det är trots allt smart att ha två vagnar hemma om man vill dela på sig, och paraplysulkyn är inte så rolig att köra. 

Jag är väldigt nyfiken på hur Kaja ska sova på föris. Nu är hon lite svår att söva på nya ställen och sover nästan aldrig i vagnen (det har hänt en gång i år), så det ska bli väldigt spännande att söva henne i vagn på nytt ställe med massa nya människor. Dessutom kommer hon inte ens vara trött vid 12 när de sover på förskolan, eftersom hon brukar somna efter 14:00 någon gång. Om hon inte kan sova där, får hon väl sova hemma när vi har hämtat henne (14:00).

Hur har det fungerat med sömnen när ni har skolat in era barn?

4 kommentarer:

Sandra sa...

Heja heja för starten! Det kommer bli så himla bra. Vi hade lite samma problem men för det första anpassar barnen sig så himla väl till allt. Dessutom går det åt rätt mycket energi på förskola, dvs de blir trötta rätt fort. Jag tror det kommer gå kalas!

Olga sa...

Yeah! Ja, jag tänkte det - att hon kanske blir trött av själva situationen och kan somna.

Maria sa...

Men va, måste man ha med en vagn som man lämnar på förskolan? Är det kutym, eller är det en speciell förskola?

Vi kör ju på dagmamma och jag var supernyfiken på hur det skulle gå med sömnen. Vi var ju så himla om oss och kring oss med nattningsrutinerna, även på dagen. Klassisk musik, pyjamas, välling, mysa, hej och hå. Trodde nog inte att det var möjligt för henne att somna i ny miljö, med andra barn runt henne. Men det gick hur bra som helst för dagmamman att lägga henne och det andra barnet (i början var de bara två) i samma säng (dagmammans egen säng) samtidigt. Tji fick vi.

Olga sa...

Ja för de sover ute, och det har minskat sjukdomsspridningen med frisk luft. Känns faktiskt mysigare ute. Det är en kommunal förskola.

Känns betryggande att Bo somnade, då finns det hopp om Kaja! :D