tisdag 6 maj 2014

Idioti på flera plan

Jag överlevde min jobbresa! Det var 97 % mindre läskigt den andra gången. Borde börja flyga frekvent så jag överkommer min flygrädsla. Nä. 

Jag fick även åka taxi till och från flygfältet. När jag gick av stod en chaufför med mitt namn på en skylt. Kände mig som en lyxig filmstjärna, Julia Roberts allra minst!

Det som var tråkigt var taxichaufförerna. De var absolut inte otrevliga eller så, tvärtom! Båda kom från Mellanöstern och hade en akademisk examen och erfarenhet. Och körde taxi. Det är det tråkiga. Det är så jävla kasst av Sverige. Det kommer hit utbildad arbetskraft med erfarenhet, redo att börja arbeta och så får de köra taxi. Inget ont mot att köra taxi men det behövs ingen civilingenjörsutbildning för att göra det. Det är samhällsekonomiskt idiotiskt att inte utnyttja att ett annat land betalat för att föda upp och utbilda en människa (jag vet inte hur många miljoner det kostar med sjukvård och utbildning), för att inte tala om hur det känns för individen. Om vi faktiskt använde all kompetens som kom till Sverige skulle säkert invandringen gå plus minus noll men så länge lärare och civilingenjörer kör taxi får SD vatten på sin kvarn.

Inga kommentarer: