fredag 28 oktober 2011

Familjeliv och statistisk signifikans

Enligt den här undersökningen som forumet familjeliv har gjort vill varannan mamma bli hemmafru.
   För det första så är det varannan MAMMA, inte varannan kvinna. Jag tror att de flesta föräldrar som jobbar vill umgås med sina barn mer och inte vara på jobbet när barnen är vakna. Dessutom jobbar man så länge och det tar mycket energi. Jag tror att de flesta skulle vilja jobba mindre men att de inte har råd. Sex timmars arbetsdag skulle ge lyckligare, mindre sjuka människor och fler arbeten till arbetslösa. Jag tror inte att så många har tänkt på pension och jämställdhet när de svarat på frågan utan snarare har svarat "med hjärtat".
   För det andra är undersökningen gjord på fucking familjeliv där det inte finns en normalt funtad människa. Jag blir alltid rädd och arg när jag har råkat hamna där, i de lågutbildade bigotternas högborg. Ursäkta de höga hästarna men det är inte direkt samhällets elit som sitter där och knappar. Snarare ett gäng elallergiska särskrivare som sitter framför datta_maskinen när Kevin och Tindra äter smågodis och kollar på Disney Chanel i gillestugan. För att omformulera mig; det är inte ett representativt urval. Alla kloka personer skyr familjeliv som pesten och går enbart in på sidan för att förfäras.
   Om jag skulle fråga om Pokémon är bättre än Strindberg i en mellanstadieklass och på en litteraturvetenskaplig institution så skulle jag få ganska olika svar.

Jag tycker att det är fantastiskt bra att man får vara hemma med sin bebi i 480 dagar i Sverige och att lagarna kring föräldraledighet har kommit till. Jag är jätteglad att jag bor just här för det hade dödat mig att börja jobba tre veckor efter Kajas födelse (delvis för att jag inte kunde sitta då, men främst hade hjärtat brustit). Jag skulle absolut kunna tänka mig att jobba deltid länge för att få mer tid och energi för att umgås med Kaja men det känns lite omodernt att sitta hemma och stoppa strumpor och ösa en stek när hon går i skolan.

Jag lovar att återkomma med nya synpunkter i ämnet om jag gifter mig svinrikt.

3 kommentarer:

Maria sa...

"Jag blir alltid rädd och arg när jag har råkat hamna där, i de lågutbildade bigotternas högborg. Ursäkta de höga hästarna men det är inte direkt samhällets elit som sitter där och knappar"

Jag skrattar ihjäl mig. Du är så rolig. Och vettig! Kan skriva under på varenda ord.

Olga sa...

Puss!

Ewonne sa...

hahahahha. alltså, familjeliv.se är typ samhällets bottenskrap.