torsdag 20 oktober 2011

Undrar vad Kissie tycker

God faktiskt!
Oj oj, nu är det upprörda känslor i mammabloggosfären!! Här och här.

Så, apropå barnmat; jag tänkte laga egen mat eftersom det inte är svårt att mosa potatis, morot eller broccoli men jag har faktiskt köpt burkar. Kaja har nämligen svårt att äta hemlagad (kokad) mosad morot eftersom den inte blir lika slät som burkpurén. Det blir bitar och eftersom hennes tungmotorik är lite si och så åker bitarna ut. Dessutom är det praktiskt att det finns färdig när hon är hungrig. Dock kokar vi potatis och blandar med rapsolja och tuttmjölk. Inga rosetter runt burken dock. :(
Annars är hennes favorit majs och potatispuré och palsternacka och potatispuré! (Det är i och för sig de enda hon har smakat.) Jag smakade på palsternackspurén för att se om den var lagom varm och den smakade inte hundmat utan faktiskt rätt  gott trots att det inte var salt i. Igår fick hon sitta och suga på en broccolibukett och hon brukar även få smaka lite på morgonsmoohien eller banan ibland (fast då ser det ut som att hon har bitit i en citron).


När hon blir äldre och kan äta mer bitar och ställer högre krav på näringsmässig variation kommer jag vara nödd och tvungen att laga mat eftersom alla burkar innehåller döda djur, de döda djurens ungars mat eller djurens mens. Jag har köpt boken Grön Barnmat och den verkar mycket bra. Jag får återkomma när jag har lagat några recept. Det kommer att bli roligt när Kaja kan äta lite fler/större saker! Jag tänker rotfrukter i ugn, hommous, tartex på smörgåsrån och sådana där majskrokar! Jag ska SJÄLVKLART baka majskrokarna själv!!! Recept mottages tacksamt. Var kan man köpa krok-formar? Ikea?

Inga kommentarer: