torsdag 8 augusti 2013

Pausar från jobbet

Oh lord. Jag sitter på jobbet men tar en liten paus nu. Jag jobbar alltid som bäst innan jag äter (tror att jag har maten som motivation) och efterlunchen blir jag lite dum i huvudet. Kreativiteten och innovationerna går upp i rök och jag kan bara göra dum i huvet-uppgifter som inte kräver så mycket av min hjärna, t.ex. kolla upp grejer, radera mejl, ändra signaturen, sortera in dokument i mappar, skriva i saker i kalendern. Sitter bara och dumglor på böckerna och ba: "Vafan höll jag på med?" Jag blir liksom lite för bekväm. Jag måste vara lite hungrig, kissnödig eller obekväm på något vis, för att hållas motiverad. 
Någon annan som blir dum i huvet efter lunch?

Annars regnar det här. Jag tycker att det är rätt skönt efter de senaste månadernas värmebölja. Min lägenhet håller 27–28 grader och jag är konstant kladdig. Kladd är mitt värsta. Jag sade till och med: "Jag hoppas det blir höst snart!" till min kille i vredesmod. Sedan gick jag och flickorna ut på en kvällsutflykt till 4H och då tog jag tillbaka mitt uttalande. Det är härligt med ljumma sommarkvällar. Men det är inte så härligt med dåligt ventilerade, stekheta lägenheter eller stark sol. En sommarstuga i Sverige vore inte så dumt. Gärna på pendlingsavstånd till stan. Mmmm ... Min höstlängtan är nog också en längtan efter återinförande av rutiner och tider. Nu är allt så löst och oorganiserat att jag får tuppjuck. Nu när Kajas förskolestart närmar sig blir jag istället sentimental à "det här är sista gången någonsin vi är lediga såhär" *tår i ögat* Ja, aldrig är man nöjd. 
Längtar inte.

4 kommentarer:

Eller nåt sånt sa...

Åh, precis sådär är jag också, med allt du tog upp!

Olga sa...

Bra att ha en medsyster!

Ewonne sa...

Säger desamma! Vet precis vad du menar. Jag älskar sommar pga sol och värme, men hatar den samtidigt pga rutinlöst och tja, tristess kan en nog kalla det. Jag gillar inte när "samhället" står still. Jag gillar inte heller att gå och vänta på "något" - just nu är detta "något" att skolan ska börja och jag får skola in båda barnen på förskolan, att "få" börja övningsköra (kan såklart börja redan nu om jag vill, men det blir betydligt enklare när barnen går på föris och jag kan köra mitt på dagtid någon/några gånger i veckan). Som att jag väntar på "livet". Uhh, så sorgligt egentligen.

Olga sa...

Just övningskörningen kommer att bli svårare att hinna med när hösten börjar. Men nu känns det som att jag bara går och tänker på vad som komma skall så det blir skönt att den äntligen börjar.