måndag 13 februari 2012

Bokrecension

Nu har jag läst ut hela Hungerspelstrilogin. Det gick snabbt i början och långsammare mot slutet. Jag tyckte att första delen var väldigt bra och sedan blev de tråkigare och tråkigare. Jag var inte så nyfiken på hur det skulle gå och slutet kändes oväntat på ett konstigt sätt, och väldigt likt Harry Potter på ett vis.

Hjältinnan är lite för snäv och enkelspårig samtidigt som hon är övermänskligt bra på vissa saker. Det känns inte riktigt trovärdigt.

Vissa saker förklaras inte överhuvudtaget medan man får väldigt detaljerade beskrivningar av typ mat och hjältinnans stormiga känsloliv. Konstigt. Det skulle vara intressantare att exempelvis få reda på hur Peeta blev bra efter sin omprogrammering och kär i Katniss igen, eller varför Gale sket i Katniss helt plötsligt, men nej.

Men in alles var det en engagerande och lättläst berättelse, dock i en författarstil som påminner om Harlekinböcker eller Tvillingarna från Sweet Valley High, men vissa gillar ju det!

2 kommentarer:

Zahra sa...

Tänkte EXAKT samma sak när jag hade läst klart dem. Ettan läste jag på två kvällar typ, tvåan tog lite längre tid & trean fick jag tvinga mig igenom.. Väntade hela tiden på nån förklaring/berättelse om upproret & vad som hade hänt i historien som ledde till att de levde så som de gjorde. Blev lite sur när jag insåg att det hela egentligen kanske bara var en kärlekshistoria. Gillade inte slutet heller. Ser fram emot filmen ändå!

Olga sa...

Ska den bli film!?!? Fan vad soft! Tänkte hela tiden att de där stora arenorna skulle göra sig bra som film! Bättre än bok, till och med. :D