onsdag 29 februari 2012

Sömn! Fast bebisens

Kaja har börjat vara jättesvårsövd. Idag tog det till exempel över en timme av amning, amning och lite mer amning. Hon har haft rätt svårt att somna på sina lurar också. Jag funderar på om hon kanske får sova för mycket? I en bok står det att niomånadersbebisar ska sova ca 14 timmar per dygn. Det gör inte Kaja men hon verkar ju inte trött när hon lägger sig för en lur eller för natten. Nu sover hon till ca 8 på morgonen, vid 12 och vid 16 (30-60 minuter) och läggs för natten runt 20 (men somnar runt 21-22 ...) Jag funderar på att hålla henne vaken till 13 på dagarna och så får hon sova till 15 ungefär och sedan vara vaken tills det är sovdags. Eller är det bebistortyr? Hur mycket, hur ofta och när sov/sover era bebisar, och hur gamla är de?

Nej nej nej! Jag vill inte sova!

6 kommentarer:

Zahra sa...

Så jobbigt det där när de inte somnar! Kanske bara nån utvecklingsperiod? Iofs kan man skylla allt på det så det kanske inte är den bästa förklaringen.
Anya blir sex månader på fredag & hon sover rätt så orgelbundet, beroende på vad vi gör. Är vi hemma hela dagarna tar hon smålurar (20-40 min) ungefär varannan timme. Är vi ute & gör nåt vill hon inte sova alls. Oftast vaknar hon runt 7, sen är det då olika hur mkt hon sover fram till typ 14, sen sover hon vid 16 oftast nån timme, sen somnar hon för kvällen någon gång mellan 19-20.30. Sen ibland vaknar hon runt 23-00 & antingen amma eller komma till vår säng. Men oftast vaknar hon inte förrän vid 02 igen & ska amma.

Maria sa...

Nu är ju Böset rätt stor (ettochetthalvt), men hon sover en gång per dag och det är på förmiddagen. Hon vaknar vid sju och vill sova igen vid 10 ungefär. Då sover hon cirka två timmar och sedan är hon vaken till läggdags som inträffar cirka 19.30.

För tillfället är det dock kaos med sömnen, men jag tror att det handlar nästa enbart om att hon har en jävla hosta. Jobbigt är det hur som helst.

När Bossa var som Kaja är nu sov hon två gånger per dag. En på för- och en på eftermiddagen. Vi började med en lur per dag när hon var cirka elva månader tror jag.

Hoppas att det blir bättre för er snart. Det är för jääävligt när di inte sover, di små. Värre än när de inte äter till och med, tycker jag.

Fifi sa...

Det kan inte vara så att hon är övertrött och därför har svårt att somna? Så brukar det vara med Elly iaf, hon får inte ro om hon har blivit för trött och uppspelt. Hon somnar ofta vid 19:30-20 på kvällarna, sover till 6.30-8.00 på morgonen (innan sov hon nästan alltid till 8 och somnade även tidigare på kvällarna, men det dög visst inte längre), sedan sover hon oftast 30 min på förmiddagen, ca 2,5 h efter att hon vaknat. På eftermiddagen sover hon oftast 1,5 h.

Olga sa...

Zahra - Låter som Kaja i samma ålder minus täta lurar på förmiddagen. Hon är ingen supersovare.

Maria - ja Kaja är ju snart tio månader så hon kanske börjar korta ned sina sovperioder. Hon sover ju bra när hon väl somnar men så här svårsövd har hon inte varit på länge ...

Fifi - Jag vet inte! Hon har ju sovit 2 ggr på dagen och visar inga direkta tecken på trötthet men jag lägger henne i alla fall och så tar det 1,5 h. Idag gick det lite snabbare men jag lade henne strax före nio och hon har sovit två gånger. Det är lite jobbigt bör hon somnar så sent för då hinner man knappt göra något när hon somnat utan måste lägga sig själv nästan genast!

Maria

Ewonne sa...

I feel ya sistah!

Hela den här veckan har det tagit freakin 1 timme att söva Eila för natten, istället för ca 15 min som jag börjat vänja mig vid. (Man ska ej "vänja sig" vid något vad gäller bebis, I know) Men tror iofs det mest beror på att hon varit (är) så jävla förkyld. Eila och Kaja är ju nästan prick lika gamla och även då alla såklart är olika tror jag att det kan vara värt att testa det du skrev: sova 2 gånger/dag. Eila vaknar ca 6.00 på morgonen, sen vill hon sova igen ca kl 9-10 och sen en gång efter lunch ca 12.30. Ibland sover hon till 13.30 bara, vissa dagar till 15, det är väldigt olika. Hon går och lägger sig runt kl 19.30 på kvällarna.

Olga sa...

Ja idag somnade Kaja gång 2 klockan 17:25 och vaknade 18:10 typ. Såklart kommer hon inte att somna vid sju-åtta utan snarare ... nio. Aja någon gång ska de vänjas vid schlagerfestivalen, eller?