måndag 27 februari 2012

Får jag ta på ditt bröst?

À propos amning och "ta på bröstet" (ja jag kollar på kvällsöppet) om att de tar på bröstet på BB när man ska lära sig amma och folk tyckte att det var äckligt, bla bla; jag tyckte inte att det var så djävla farligt?

På UAS fick jag hjälp av två barnmorskor som frågade om de fick ta mig på bröstet först och gjorde det försiktigt och "snällt". Jag typ fnissade när de frågade för att jag inte tyckte att det var någon grej att bli tagen på brösten överhuvudtaget. Jag hade ju haft ett finger i röven med uppmaningen "knip!" ett par timmar innan så jag var inte så nogräknad.

Men givetvis så tycker jag att de SKA fråga, även om jag kände det som att min kropp hade öppet hus efter förlossningen.

4 kommentarer:

Zahra sa...

När jag låg på bb var det ingen som kom & tog på tuttarna eller försökte hjälpa oss få igång amningen.. Någon gång under andra dagen tyckte jag att Anya låg & letar efter bröstet & lite groggy som jag var på morfinet la jag henne bara vid rutten & hon tog tag direkt. Sen kom det nån barnmorska & bah: jaha det där gick ju bra! Vill ni åka hem? Typ. Fattade ingenting.. Hade ju läst om att det skulle vara svårt att få igång & att man skulle få hjälp. Gick ju bra ändå! :D

Olga sa...

Ja det är säkert olika för alla! Jag hade inga problem att liggamma men tyckte det var svårt att sittamma och fick sår på bröstvårtorna. Det var INTE skönt!! Ammade du första gången andra dagen?

Zahra sa...

Ja eller nej. Anya är ju född på natten till fredag, nån timme efter det fick hon tydligen ersättning, sen ammade jag henne första gången nån gång på eftermiddagen på fredagen. Inte riktigt andra dagen men du fattar. Tog lång tid iaf, ingen sa ju nåt!

Olga sa...

Ja vad knäppt! Men var du på uppvaket eller hade du henne med dig med ammade inte?