torsdag 2 maj 2013

Tar till flaskan

Imorgon ska jag åka ut till stallet och ta hand om återstående hästar eftersom ägaren är bortrest. Kom på att det kan vara bra om Ilon äter något när jag är borta. Kanske. Hehe. Så jag provade om hon fattade flaska. Hon suger ju på tummen, och napp ibland. Jag kokade flaskan så den var steril och sedan gjorde jag sockervatten. Jag ville inte att hon skulle bli mätt utan bara motiverad att suga. Mamma lärde mig det tricket. Och hon fattade rätt snabbt och sög i sig 30–40 ml! Jag har en sojaersättning som jag beställt från UK hemma så den får hon smaka imorgon (det går jättedåligt för mig att pumpa). Men jag har några frågor om flaskmatning först till de som är experter.

1. Måste man koka flaska m.m. varje gång eller är det bara något man gör när de är pyttesmå? (Ilon är tre månader.)

2. Det står på att hon ska ha 210 ml och 7 skopor pulver, men det måste väl gå bra att ge mindre? (Jag vill helst inte att hon blir för mätt på ersättning så jag kan amma när jag kommer hem. Hennes mage är ju inte heller van vid ersättning.)

3. Något annat jag (pappan) ska tänka på?

Puss och tack på förhand!

2 kommentarer:

Sandra sa...

Sockervatten? Det har jag aldrig hört talas om!
Näh, du behöver inte koka flaskan hela tiden. Det räcker med att diska den. Vi kokade flaskor en gång per dag flesta tre månaderna, en gång i veckan dom följande två månaderna men nu diskar vi flaskorna i maskin så ofta att vi sällan kokar. Men iofs kommer ni kanske bara använda flaska då och då. Dvs så sällan att det kan vara värt att koka den inför varje användning.

Ge henne lite mindre, hon är nog inte ens van att få i sig så mycket på en gång. Edgar dricker fortfarande mindre. Typ 120 ml vatten och 4 skopor tror jag.

Lycka till!

Olga sa...

Tack!!!! <3