fredag 26 augusti 2011

Everybody knows



Jag lyssnade på ett program på P1 om killar i 16-årsåldern som ba "Jo, vi vet att mamma (kvinnor) gör det mesta arbetet hemma" men som inte orkade "hjälpa till" i alla fall. Det är nog många som vet men inte ids. Jag tror att vi typ gör lika mycket hemma hos oss. Kanske gör någon mer av någon syssla men på det stora hela så tror jag att det går jämt ut. Dock tror jag att det beror på att min kille gör det "frivilligt" och det är den vägen vi måste gå, enligt mig. Det är förtryckarna (det är männen i det här fallet) som måste bidra och inte bara 'tjejerna som måste höja sina röster för att höras'.  Det går liksom inte att män tuffar på lite obekymrat som de alltid gjort och tjejer tänker igenom varenda grej de gör ur ett jämställdhetsperspektiv och vänder ut och in på sig. Vissa säger att tjejerna inte "låter" männen komma till skott utan gör exempelvis allt hemarbete och tar hand om barnen med mera. Men , it takes two to tango. Man kan inte hålla på och guilt tripa tjejer och ba "Det är ditt fel, gumman! Det är du som inte låååååter honom dammsuga/komma ihåg föräldramötet/snyta ungen!!" Jämför i ett vidare perspektiv även köttätare och köttdjur, bilåkande och miljön, med mera. Miljön kan inte höja rösten, inte djuren heller. (Ingen säger till en ko att det är hennes fel att hon har så gott (?) kött att hon måste dö.) Det är köttätarna som måste sluta äta kött, inte djuren som måste sluta ätas. Det är människorna /företagen som måste sluta förstöra miljön, inte miljön som måste sluta förstöras. Det är männen som måste sluta förtrycka, inte kvinnorna som måste sluta förtrycka. Det är liksom svårare att slå i underläge. 

Kvinnor har alltid skött markservicen, vi har alltid ätit kött och vi har åkt bil så länge jag kan minnas - men det betyder inte att det är bra.

En sak som är gemensam för det ovan är i alla fall att alla vet är det är åt helvete, men ingen (eller för få) orkar göra något åt det. Everybody knows. 

(Brasklapp: Nä, jag tycker såklart inte att tjejer och kor är samma sak men på ett plan är maktstrukturen/förtrycket det samma.)

Uppdatering:
Klicka!

Inga kommentarer: