fredag 16 december 2011

Fest & jobb & bebi

Igår var jag på jobbavslutning/julfest på jobbet (trots att jag slutade jobba i maj). Den var på kvällen och det innebar att jag inte var med på Kajas läggning! Det har aldrig hänt innan. Min kille tryckte i henne gröt och hon somnade. Allt väl. Sedan vaknade hon dock och var ursinnig och vägrade somna om på ca en timme! Hjälp, stackars honom. Till sist fick han skumpa henne till sömns. När jag kom hem någon gång efter midnatt sov hon men vaknade efter att tag och gjorde vågen med händer och fötter när mina tuttar jag kom in i sovrummet. Sedan somnade jag med henne i smink och utan att ha borstat tänderna. Men i alla fall, vi var ifrån varandra i mer än åtta timmar och dessutom vid läggdags! Spännande! Det har aldrig hänt förut.
   À propos jobb; till en början kommer jag bara att arbeta max fyra timmar i sträck men det måste väl ökas på när föräldradagarna tryter. Först tänkte jag att jag skulle vara hemma i ett år men det känns helt okej att börja på 30 % när Kaja är 8 månader. Min kille jobbar 50 % så jag kommer nog inte behöva jobba heltid eftersom vi kanske inte måste ha henne på dagis på länge och vi borde klara oss på två halvtidslöner ett tag om inte bolåneräntan går upp något enormt. Jag läste att "det finns ingen kvalitetstid med barn, bara kvantitetstid" och det tror jag stämmer.
   När började/ska ni börja jobba igen? Dagis eller hemma? Är nyfiken!

1 kommentar:

Ewonne sa...

vi pluggar ju båda två, så jag ska vara hemma nu tills juni (då är hon ganska prick 1 år), sen ska fredrik vara hemma juni, juli, aug (hej klyscha! men det var det bästa vi kunde få till, svårt att vara ledig mitt i terminen) sen ska jag ev börjar plugga på nån slags halvfart eller nåt + vara hemma i höst. vi vill inte att hon börjar förskola förrän tidigast vid 1,5 år. och då bara går 50% tills vi pluggat klart. det är det som är fördelen med onge och plugg (finns många nackdelar också), att man kan vara mer flexibel och vi kommer nog lätt grejja att hon får gå på dagis 8-14 de första åren. känns toppen!