torsdag 1 december 2011

It's a man's world

Läs kanske inte det här nu om du snart ska föda barn. Det är lite jobbigt.

Det är väl ingen nyhet att all sjukvård är anpassad för män och hjälper män mer än kvinnor och att det är först nyligen som man har kommit på att, hej, vi kanske ska forska på kvinnor också? De kanske inte fungerar  som män? Med det sagt, och med det faktumet i bakhuvudet att män inte föder barn, så är det inte så konstigt - det som hon skriver. Det är så helvetes jävla sjukt att det går till så här i Sverige i dessa moderna dagar. Bara det faktum att allt kring förlossning (bedövning med mera) är likadant som när jag föddes för 29 år sedan är ett ganska tydligt tecken på att det är en extremt lågprioriterad gren inom medicin. Mäns hjärt-kärlsjukdomar!! Viktigt viktigt! Tv-reklam! Gala!!! Oj, har du spruckit ända till anus? Det läker! Ta en isbinda! Nej vi tänker inte ändra våra rutiner, såhär har vi alltid gjort!

Jag är jävligt glad att jag inte läste/såg det här när jag var gravid. Min förlossningsrädsla var inte att leka med. Jag sprack bara lite inuti (2) och märkte inte av mina stygn. Jag är nöjd med vården som jag fick men så hade jag ju inga komplikationer heller.
I en svensk studie fick 3% anal sfinkterruptur i samband med förlossningen. Största riskfaktorerna var förstföderska, hög födelsevikt, inget manuellt skydd av perineum, dålig översikt över mellangården, svullnad i mellangården, lång förlossning, utdraget utdrivningsskede, oxytocindrop, klipp, sugklocka och epiduralbedövning. Källa
Om de vet det - varför gör de ingenting? Jag är djävligt ledsen att Sverige som inte är något U-land när det kommer till andra saker är ett U-land när det kommer till detta. Jag trodde inte det. Jag har läst om kvinnor i Somalia, där det inte finns sjukvård tillgängligt, som inte får någon hjälp utan får bli kloakdjur efter förlossningen men man vill ju gärna tro att Al Shabab inte kontrollerar Sveriges landsting också.
Snittet i landet för sfinkterruptur är 4 %, men i Stockholms län kan siffran gå upp mot 10 % på vissa sjukhus! I Finland, som har liknande vård som oss, är siffran bara 0,04 % eftersom dom har andra rutiner vid förlossningar (snabbare att klippa, håller emot i mellangården när barnet kommer ut, etc).  Källa.
Ja, varför? För att det är kvinnor och inte män som spricker, därför. I Sverige, i Somalia.

Inga kommentarer: